September 3, 2019
Press Releases

Statement on the Naming of Havana Archbishop Juan de la Caridad García Rodríguez as Cardinal of the Catholic Church

WASHINGTON, D.C. – The Cuba Study Group congratulates Most Reverend Juan de la Caridad García Rodríguez, archbishop of Havana, on being named Cardinal of the Roman Catholic Church. Such a distinction recognizes Archbishop Garcia’s many years of devoted service to the Cuban people and the extensive mission of the Cuban Church in an increasingly challenging time for the nation, when the teachings of the Christian gospel become ever more consequential. We extend our heartfelt appreciation to Pope Francis for this honorable gesture.

In 1997, then Father García was appointed auxiliary bishop of Camagüey by Pope St. John Paul II, and later became its archbishop in 2002. In 2016, Pope Francis named him Archbishop of Havana. Among his accomplishments, Archbishop García was instrumental in preserving Catholic teaching in communist Cuba through programs in which grandparents who still remembered their early Catholic education taught the principles of Catholicism to their grandchildren. We wish Archbishop García many blessings and boundless joy as he continues, as a cardinal, his relentless mission of selfless service to the Cuban people.
 ###

WASHINGTON, D.C. – El Cuba Study Group felicita a Monseñor Juan de la Caridad García Rodríguez, arzobispo de La Habana, por haber sido nombrado cardenal de la Iglesia Católica. Tal distinción refleja un reconocimiento por sus muchos años de dedicado servicio al pueblo cubano y la extensa misión de la iglesia cubana en un entorno cada vez más difícil para el país, en el cual los mensajes del evangelio se hacen cada vez mas consecuentes. Le extendemos nuestro sincero agradecimiento al Papa Francisco por este honorable gesto.

En 1997, el entonces Padre García fue nombrado obispo auxiliar de Camagüey por el Papa San Juan Pablo II y más tarde fue nombrado arzobispo titular en el 2002. El Papa Francisco luego lo nombró arzobispo de La Habana en el 2016. Entre sus logros, Monseñor García jugo un papel importante en la preservación de la enseñanza católica en la Cuba comunista a través de programas en que abuelos que aún recordaban su educación católica enseñaron los principios del catolicismo a sus nietos. Le deseamos a Monseñor García, ya como cardenal, muchas bendiciones y regocijo en su continua labor de dedicado servicio al pueblo cubano.
 ###

Related Press Releases